AKO PREDCHÁDZAŤ PROBLÉMOVÝM VZŤAHOM S KLIENTMI

Dominika DuchováBlog, Práca s klientmi

vzťah s klientom

Sme ľudia, ale rôzni ľudia. Niekto má rád priamosť, niekto priame veci znáša zle. Niekto čaká oficiálne vzťahy a iný by sa s Vami rád aj spriatelil. Niekomu stačí, ak si s ním párkrát uvoľnene zavoláte, iný očakáva report už minútu pred dohodnutým termínom. Nevyhoviete každému, ale nie vždy ide (aj keď môže 🙂 ) o Vaše zlyhanie. Ako teda predchádzať konfliktom?

Budujte vzťah s klietom

To, že sa budete snažiť budovať vzťah s klientom, neznamená, že mu vymaľujete obývačku, ide o mnoho viac. Väčšiu rolu vo Vašom obchodnom vzťahu by mal hrať samotný človek a jeho pokojná hlava, než vykonaná práca. Aj keby ste celé dni pracovali na službách, ktoré si u Vás klient objednal, ale nekomunikovali by ste s ním, automaticky by to v ňom vyvolalo pochybnosti. Hlavne v oblasti online marketingu, kde predávame služby, ktoré tzv. nie sú viditeľné. Na začiatku je potrebné klienta, v rámci možností, spoznať, pýtať sa na jeho očakávania, dohodnúť podmienky komunikácie a hlavne „čítať medzi riadkami“.

Diagnostika zákazníka

Často zabúdame na to, že ešte pred diagnostikou klientovho webu, by sme mali diagnostikovať samotného klienta. Optimalizujeme tak šance na úspech. Ak by to bolo jednoduché, najprv by sme sa ho opýtali, čo chce, a potom by sme mu to predali. Avšak také jednoduché to nie je 🙂 . Pravdou je, že otázky predávajú. V tomto prípade myslíme skôr otázky nad rámec. Okrem toho, čo by chcel, by sme sa ho mali opýtať, prečo to chce, ako si to predstavuje, aké ma možnosti. Ak dobre diagnostikujeme potreby klienta, dokážete mu poskytnúť najlepšie možné riešenie.

Predchádzajme sporom komunikáciou

Nie len tak náhodou sa hovorí, že „musí existovať súlad medzi tým, čo chcete povedať a akým spôsobom to poviete“. To znamená, že ani najlepšími argumentmi nepresvedčíte klienta, ak na neho budete zvyšovať hlas. Nepresvedčíte ho ani vtedy, keď argumentujete faktami, ktoré sú síce trefné, ale nie ste o nich presvedčení. Naše telo a celá komunikácia musí vyjadrovať dávku istoty. Mali by sme sa vyhnúť dokazovaniu niečoho, čo nezvládame. Lepšie je postaviť sa pred neho a úprimne mu vysvetliť situáciu (vzťah s klientom to často upevní). Keď klient pozná neistotu v tom čo hovoríte, môže prejsť do sporu. Klient nekúpi produkt lebo ste ho zasypali argumentmi. Kúpi ho, keď má pocit, že ste pochopili, čo potrebuje.

V neposlednom rade netreba zabudnúť na to, že sa ťažko bojuje za to, o čom nie sme presvedčení a čo nám nesedí. V tomto prípade je lepšie dohodnúť sa s kolegom a klienta mu prenechať.

Dominika Duchová

Dominika Duchová

Nika je dôkazom toho, že aj vyštudovaná hygienička sa dokáže venovať online marketingu. A nie len tomu. Svoj voľný čas rada venuje nekonečne dlhým prechádzkam v prírode, dobrej káve, pečeniu a samozrejme degustovaniu svojich výtvorov.
Dominika Duchová