ŠESŤ FAKTOROV PROFESIONÁLNEHO OBCHODU

Roman GrebáčBlog, Práca s klientmi

šesť faktorov profesionálneho obchodu

Profesionálny predaj má svoje vlastné princípy. Ak ich predajca dodrží, potom s istotou rozozná svoje príležitosti a využije ich pre svoj, ale aj pre prospech zákazníka. Ak tieto princípy nepozná, stráca šance.

Tieto zásady by sme taktiež mohli prirovnať ku valcom v aute. Predstavte si, že vlastníte šesťvalcové vozidlo a k tomu, aby mohlo správne fungovať a podávať výkon, musí využívať všetkých 6 valcov dokopy. Vo firemnej kultúre tieto valce môžeme chápať ako faktory, ktoré by mal každý profesionálny obchodník ovládať.

  1. ZNALOSŤ TRHU

Znalosť trhu je polovica úspechu. Profesionálny predajca sa musí pohybovať v oblasti aktuálneho trhu doma, či v zahraničí. Mal by byť sčítaný a pri obchode vedieť prebrať s klientmi trendy na trhu, či aktuálne informácie o domácej alebo zahraničnej politike.

šesť faktorov profesionálneho obchodu

  1. ZNALOSŤ ODVETVIA

Poznanie odvetvia je nevyhnutým valcom obchodníka. Obchodník pritom využívať znalosť trhu s bližším zameraním na konkrétne odvetvie, kde skúma produkty a ceny konkurencie a pozíciu konkurencie na trhu.

  1. ZNALOSŤ FIRMY

Profesionálny predajca musí byť dobrým vyslancom svojej materskej spoločnosti. Mal by byť dobre oboznámený s firemnou filozofiou, mal by byť informovaný o marketingových a reklamných programoch firmy a taktiež by mal poznať tých správnych ľudí  a mať kontakty v rôznych oddeleniach spoločnosti.

  1. ZNALOSŤ PRODUKTU

Produktové znalosti sú k úžitku predávajúceho, nie zákazníka. Osoba, ktorá vie o produktoch najviac, je najlepším predavačom. Hĺbková znalosť produktu je dôležitá pre profesionálneho predajcu nielen kvôli presvedčeniu o tom, čo robia, ale skôr kvôli vlastnému sebavedomiu a dôveryhodnosti.

faktory profesionálneho obchodu

  1. ZNALOSŤ PREDAJA

Existuje mnoho faktorov, ktoré majú vplyv na znalosť predaja. Patrí sem napríklad verbálna a neverbálna komunikácia, znalosť produktu, či trhu, informácie o konkurencii. Preto je potrebné, aby obchodník bol človek, ktorý chápe, že znalosti a postupy je potrebné stále osviežovať a vylepšovať. Mnohým obchodníkom sa stáva, že sa dostanú do takzvanej „rutiny“ v ktorej aktívne predávajú stále ten istý produkt a týmto oslabujú svoje predajné schopnosti.

  1. PRÍSTUP

Posledným, no veľmi dôležitým faktorom je prístup, ktorý odlišuje profesionálneho obchodníka od tých slabších. Tu platí pravidlo viac počúvať ako hovoriť. Mnoho obchodníkov má tendenciu zahltiť klienta prezentáciou a ponúkajú často aj to, čo klient nechce, čím ho odradia. Ak klient hovorí o svojich potrebách, cíti sa viac akceptovaný a má dojem, že nám nejde len o to produkt predať, ale rovnako je dôležité vyriešiť klientov problém, či potrebu.

Je zrejmé, že efektívny predaj sa odvíja od mnohých faktorov, ktoré predstavujú základnú bázu vlastností a najmä schopností, ktorými by mal správny predajca disponovať. Skutočný obchodník vie, že predať sa dá každý produkt a takmer každá služba. Je len na ňom, aký postup zvolí, no pri dodržiavaní týchto šiestich „valcov“ by mal byť výsledok zaručený.

 Skúste sa zamyslieť nad svojím potenciálom, rozvíjajte ho a uvidíte, že dokážete aj to, čo sa Vám v minulosti zdalo nemožné.

Roman Grebáč

Roman Grebáč

Sledovanie diania nie len doma, ale aj v zahraničí, zdokonaľovanie sa v rôznych oblastiach online priestoru a prehĺbovanie svojich vedomostí je záujmom nášho Romana. Vo svojom voľnom čase rád športuje, číta dobrú knihu, alebo vychutnáva kávu v okruhu priateľov. Je zanietený v tom, čo robí, srší humorom a dobrou energiou. Voľte Romana!
Roman Grebáč